kolmapäev, 23. juuni 2021

HYPATIA KEVADISED RETSEPTID







Armas lugeja!

Minupoolsed kevadeandidest toitude valmistamise näited on siin.

Kevadist värsket rohelist olen saanud korjata meie maakodu aiast ja metsaservast vaid siis, kui praeguse aja elukorraldusest ja õpingutest tulenevalt suhteliselt harva sinna satun. Põhielukohas Tallinnas ei ole kahjuks võimalik leida taimi otse suhu pistmiseks. Seda enam tunnen rõõmu maakodu aias ja ümbruses leiduvast. Naadi varesejalgu lisan ikka alati siia-sinna toitude sisse, varakevadist noort võilille ja nurmenukku samuti. Selle talve meeldivaks leiuks taimemaailma kasutusvõimalusena oli aga pärimuskoolist, kus olen aastajagu õppinud, teadasaadu kuuse kohta ja kuuseokkajook.  Nii lihtne ja tervislik, aga ise selle peale ei oleks tulnud.



KUUSEOKKAJOOK

Koostisosad
Peotäis ca 5 cm-pikkusi okastega kuusevarsi (NB! küsida kuuselt tänulikkusega)
Klaasitäis vett
Sidrunimahla

Mett
Soovi korral ingverit

Valmistamine

Haki kuuseoksad peenemaks ja purusta saumikseri või blenderiga koos vähese veega. Kurna okkamass läbi sõela ja lahjenda kontsentraat. Kevadised kuusekasvud on nii õrnad, et need kurnamist ei vaja. Jook on niisamagi hea ja huvitav, aga soovi korral võib maitsestada ingveri, sidrunimahla ja meega.

 
       
Kuuseokkad sisaldavad väga palju kasulikke aineid, sealhulgas C ja K-vitamiin. Eriti tänuväärne on võimalus kuuse abiga enda organismi turgutada talvel, kui loodusest muud võtta ei olegi. Olen teinud ka kuuseokka smuutit, mis maitseb samuti väga hea. Lisan siia ka selle materjali lingi, mille lugemine minu silmad kuuse osas avas ja milles smuuti retsept kohe esiplaanil toodud on: 

Tänan jagajat!

* * *  

Armsalt kolleegilt saadud karulaugu istutasin tookord aastate eest enda maakodu aeda varjulisse peenrasse. Samasse on ilmunud nurmenukud, aga karulauk edasi ei levi. Lehti on ilmunud igal kevadel ikka vaid needsamad mõned. Tean, et karulauk on pinnase suhtes valiv ja see koht talle ei sobinud. Naabertalu armsa perenaise käest kuulsin, et tema karulaugule meeldib sarapuu all kasvada. Istutasin sügisel taimest osa siis ka metsaserva. Tundub, et seal tõesti edeneb, sest esimest korda rõõmustas karulauk ka õitega.


KARULAUGUSALAT NURMENUKU ÕITE JA LEHTEDEGA

Koostisosad
Karulauk
Nurmenuku õied ja lehed (viimased on eriti suure C-vitamiini sisaldusega)
Hapukoor

Valmistamine
Haki taimed peeneks ja sega hapukoorega. Siinne pilt on tehtud segamise eel.
Peale panin kannikeseõisi. Kõik kannikesed on muuseas söödavad.



    

* * *

KARULAUGUPESTO

Koostisosad
Kimp karulauku (need ostsin turult)
Tubli peotäis india pähkleid
50 g riivitud kõvajuustu (näiteks Forte)
Riivitud pehmet juustu (näiteks eesti juust)
Külmpressitud õli
Pisut soola

Valmistamine
Pese karulauk ning kuivata. Lõika väiksemateks tükkideks. Pane koostisosad ja osa õlist saumikseri anumasse ning püreesta. Lisa vähehaaval ülejäänud õli (õli kogus sõltub sellest, kui paksu/vedelat pestot soovid). Maitsesta soolaga.



Pestosid on mulle alati meeldinud teha. Olen teinud ka naadist ja nõgesest, viimase ka meie MA GISK hiljutise tähtpäeva peolauale. Tolle pildil oleva pestopurgi võtsin kaasa pärimuskooli laagrisse ja see sai õppurite ühisjõul kaetud õhtusöögilaual meeldiva vastuvõtu osaliseks. Olen seganud kontsentreeritumat nõgesepestot ka maitsevõiks.

* * *

Esimesed rabarberid on eriti ahvatlevad. Niipea, kui need on juba vähegi korjamisvalmis, valmistan pea alati ka koogi. See armsalt tuttavalt saadu on aastaid olnud minu lemmikretsept, mille valmistulemus on ka palju tunnustust leidnud. Omal algatusel olen liitnud retsepti pähklid, mis on koogis alati huvitav üllatusmomemt.


RABARBERIKOOK

Koostisosad
100 g võid
1 dl suhkrut
2 muna
2,5 dl jahu (selles küpsetuses on 2 dl nisu- ja 3 dl täisterajahu, võib varieerida)
1,5 tl küpsetuspulbrit
1 tl vanillisuhkrut
1 dl vahukoort
5 dl või rohkem rabarberit
Sarapuupähklid

Mina teen seda tainast enamasti topeltkoguse.

Valmistamine
Vahustada või ja suhkur, lisada tugevalt kloppides munad. Segada omavahel kuivained ja lisada vaheldumisi koorega. Hakkida rabarber ja pähklid. Segada kõik taignasse. Küpsetada 175-kraadises ahjus umbes 40 minutit.



Tänan Loodust tervistavate andide eest!

Tänan kõiki retseptijagajaid, kes on neiski toitudes mind inspireerinud! 
Aitäh, armas Ingliterapeut Marya, et meid ikka uut katsetama ja kogemusi jagama suunate!
Tänan ka kõiki armsaid kaaslasi huvitavate katsetuste eest, millest nii mõndagi oleme saanud ka koos proovida! 



Armastusega, MA GISK 1. kobara liige, EL õppur, loodusväe ja tunnetusravi töö koordinaator Hypatia alias Rita Hübner

                                      



 

2 kommentaari:

  1. Armas Hypatia! Aitäh toreda blogiloo eest! Minule väga maitses see nõgesepesto, mida saime proovida meie MA GISK koosviibimisel. Lisaks Sinu imemaitsev rabarberi hõrgutis on siin kutsuvalt ootel. Kuuseokkajoogi maitsvust sain kevadel testida ja väga meeldis. Meie proovisime ka smuutit alguses, aga see mulle ei meeldinud niiväga, sest kuuseokka maitse läks minu arvates suures osas kaduma, aga hea oli ikkagi. Armastusega, Magdalena

    VastaKustuta
  2. Armas Hypatia Hübner! Aitäh põneva blogiloo eest!
    Kui lugesin MA GISK õppurblogist "Hypatia kevadised retseptid" kuuseokkajoogi valmistamise õpetust, kutsus seal antud kevadandide tore retsept mind katsetama ja proovima seda looduslikku jooki.
    Kõigepealt käisin poes ja ostsin endale soodsa hinnaga blendri. Õhtul töölt koju jõudes käisin pargist läbi ja korjasin mõned peotäied kuusevõrseid, mis praeguse aja kohta olid üsna pikaks veninud, aga oma helerohelise värvusega olid kenasti ülejäänud oksaosast eristuvad ja sai värvi järgi korjatud kuuseokste otstest noori väljakasvanud võrseid. Õhtul koolitööd tehes, puhkepausi ajal lugesin blogist veelkord üle kuusevõrsejoogi õpetuse ning pakkisin lahti väiksemat sorti blendri, panin vastavad osad kokku ja proovisin peotäie kuusevõrsetega blenderdada alguses kuivalt, siis panin ka õpetuse järgi vett. Kui peale blenderdamist kannu kaane avasin, siis sain tunda, milline lõhna- ja värvimaailm avanes. Kui ilus heleroheline värvus sillerdas vastu! Mingil ajahetkel muutus värvus selliseks sügavaks tumedamaks roheliseks. Avastasin, et mul ei ole kodus sõela ja sidrunit, seega kurnata ei saanud, aga maitsesin koos peenestatud võrsetega esmast algset jooki. Arvan, et ma oleks pidanud peeglist oma nägu nägema, aga ma kujutan ette, milline grimass tekkis, sest see oli nii mõru, aga teadsin, et see oli ka kontsentraat, kus sees veel muid maitseid ei leidunud. Mul oli ikkagi huvi seda looduse enda täies väe eheduses jooki maitsta, hiljem lahjendasin puhta veega ja jõin alustuseks klaasitäie ära. Oli ikka veel mõru, aga mõtlesin selle jutu peale, mis inspireeris jooma, kui palju väge ja kasulikke mineraale ja vitamiine kuuseokkajook sisaldab. Järgmisel hommikul tööle sõites ja kaasa võetud jooki juues oli juba parem ja meeldivam maitse, kuna olin lisanud mett juurde. Kuna mul oli tööl kaasas värskelt valmistatud kuuseokkajook meega, siis pakkusin ka tööl olles klientidele võimalust seda jooki maitsta. Aga eelnevalt palusin joogivärvi järgi pakkuda, mis joogiga tegemist. Pakuti näiteks, et näitan kiivijooki, aga kõikidel oli üllatus suur, kui ütlesin, et see on kuusevõrsejook. Huvitav oli see, et naisklientidele esmase maitsmise järel see jook ei maitsenud, aga meestele meeldis. Ütlen veel, et kuna ma ei saanud jooki veel kurnata, sisaldas esialgne jook nähtavat sadet. Üks poiss kommenteeris, et jook võtab ära joogijanu ja jätab huvitava järelmaitse. Ja, kui jook sai parajalt ära lahjendatud, siis harjus suu selle maitsega ära. Järgmine kord jooki tehes olid mul ka juba sõel ja sidrun olemas, sain kurnata ja lisasin ka ettenähtult mett ja sidrunit ning jook oli selliselt väga maitsev. Mis veel puudu jäi, see oli allikavesi. Püüan nüüd esialgu ülepäeviti tarbida seda jooki juba teadliku kasutajana, kuna see on looduse enda varaaidast pakutav ning tervist kosutav jook.
    Peale õhtuseid koolitöid käin tihti pargis jalutamas, kus on palju kuuski. Nüüd, olles ise katsetanud kuuseokkjoogi valmistamist, suhtlen ma teadlikumalt kõigi kuusepuudega.
    Tänan armsat Ingliterapeut Marya't ülesande eest!
    Armastusega, Lii Kristerson

    VastaKustuta